KOFFIEWORTELS

Geplaatst: 29 oktober 2019   » Bekijk alle koffie blogs

KOFFIEWORTELS

 

Zo nu en dan worden de meesten van ons in de koffiehandel en  -wandel gevraagd naar 'dat eerste, bijzondere moment', toen koffie een groot deel van ons leven werd, zij het als amateur of (later als) professional. Veelgehoord is HET moment dat iemand 'een andere' koffie dronk, dan waaraan diegene gewend was. Waarschijnlijk hebben (combinaties van) tijd, plaats, mindset en gezelschap aanzienlijk bijgedragen. Plots fungeerde koffie als een eye-opener, en ook onze andere zintuigen bleven niet onberoerd. Een nieuwe wereld openbaarde zich…

Voor mij was het een opbouw van meerdere jaren, in de buurt van mijn vader, die altijd een mythische sfeer leek te doen creëren, rondom het zelf bereiden, ergens bestellen en vooral het proeven. Respectievelijk, een snufje zout op de (voor…)gemalen filterkoffie en altijd eerst een béétje opgieten (tegenwoordig noemen we dat blooming, dus mijn pa was al in de jaren 80 een hipster avant la lettre!), heel voorzichtig, heel belangrijk!. Ergens bestellen betekende het vragen om de exacte beschrijving van de drank, meestal espresso, dus vooral op reis in Spanje moest het een café solo zijn (NIET alleen "un café" of erger, "un expresso"). Uiteindelijk dan het proeven... de eerste slok leek altijd zijn humeur te bepalen voor het volgende uur of zelfs de rest van de dag. Het werd een gewoonte om hem - voorzichtig - na die eerste slok te vragen: 'En? Is het goed..?".

Later erfde ik zijn Krups portafiltermachine, een heilig (zij het vooral plastieken) apparaat, dat alleen bedoeld was voor gebruik bij speciale gelegenheden en gasten. Tussen toen en nu werd koffie langzaam meer en meer één van de (drie wink) belangrijkste dingen in het leven voor mij. Voortdurend mijn soft- en hardware upgradend, gevoed door meer (en meer, en nóg meer) informatie en alle andere tegenwoordige 3rd wave’s voordelen en ontdekkingen, zijdelings het verzamelen van espressokopjes met logo als een uit de hand gelopen hobby (zie link onderaan) en, oh ja ... 11 jaar geleden een carrière-switch van tv naar koffie!

Natuurlijk herinner ik me het gevoel en beleving die mijn reguliere cortado bij Neerlands’ eerste speciaalzaak en trendsetter Coffee Company me ongeveer 20 jaar geleden gaf (vaak gemaakt door barista Jasper Uhlenbusch, hun huidige inkoper van groene koffie) - een cortado die toendertijd een verfijnde opstap was van grotere melkachtige dranken van bonen van mindere kwaliteit; ook het moment waarop ik mijn eerste speciality bonen had (van Has Bean UK uit een jaarabonnement in 2008); en ik weet ook zeker nog wel wanneer ik mijn eerste Geisha dronk (in 2013 en nee, dat was geen Panamese maar de ‘oorspronkelijke’ eerste Midden-Amerikaan, een Costa Ricaanse, van Coffea Diversa via Brazuca Coffee Amsterdam).

Het zijn allemaal geweldige momenten en herinneringen! Maar was één van deze mijn echte eerste sensorisch moment van subliminaal genoegen ("een stimulans of mentaal proces onder de drempel van sensatie of bewustzijn; waargenomen door of invloed op iemands geest zonder dat ze zich daarvan bewust zijn.") ??

 

(c) Haagsche Courant, 1975

 

(Denneweg 126, Den Haag - jaar en fotograaf onbekend)

 

Deze foto's vertegenwoordigen dat moment waarschijnlijk het beste. Dit is "Inproc", een oude vestiging (lees hieronder meer over hen) in Den Haag, waar ik, als kleine jongen van 8 jaar soms met mijn vader mee naar toe mocht om… thee te kopen (!) .

De wandeling naar de deur zorgde altijd voor opwinding, letterlijk. En ook een aangenaam rare afkeer wink nipt ingehaald door nieuwsgierigheid met betrekking tot ... het aroma van gebrande koffie [heart] !! Overweldigend in alle zintuigen, samen met de geluiden van de klanten, de onderhandelingen, ... die brullende brander, en dit alles in een vrij donkere atmosfeer, bijdragend aan de mysterieuze sfeer, alsof allerlei zintuiglijke geheimen werden geproduceerd en verhandeld (die dat ook waren natuurlijk laugh). Dit is de plaats waar het (koffie)zaad in mij moet zijn geplant!

 

enlightened Welnu ... hoe zit het met jouw wortels in de koffie ?!


Over Inproc (Indonesian PROducts Centre):

Al in 1853 begon dit bedrijf Indonesische producten te verkopen in een winkel in Den Haag. Drie verschillende families runden het bedrijf 114 jaar lang tot 1967 toen de afgebeelde familie Buys het overnam. Piet en Corrie hadden weinig ervaring met winkels, maar door te kiezen voor kwaliteit en aandacht waren ze succesvol (amen!). De koffie was zelf vers gebrand en gemalen en ze mengden de thee ook in eigen huis. De focus kwam steeds meer op deze twee producten te liggen en verkocht niet langer andere (typisch Indonesische) producten zoals “kroepoek” en “tempeh”. Na de dood van Piet in 1993 ging Corrie verder met de hulp van vertrouwde medewerkers. Helaas is Corrie ook in het eerste decennium van deze eeuw overleden. De winkel dreigde vijf jaar geleden te sluiten, maar toevallig werd het gered door een Chinees standbeeld in de etalage. Het beeld was eigendom van de familie Buys. De eigenaar nam contact op met Krista, de dochter van Piet en Corrie: ze moest het beeld komen halen omdat de winkel dicht ging. Ze kon dat niet laten gebeuren en besloot om ... de winkel terug te kopen in de familie! Krista volgde haar ouders op met trots en enthousiasme. Tot op de dag van vandaag - 20 stappen verder op dezelfde weg, zijn er nog steeds klanten die toen al bestellingen kwamen halen van haar ouders.

(tekst aangepast van www.ikgidsudoordenhaag.nl van stadsgids Jacqueline Alders)

 

~ Coffea Salutem ~

Norman Mazel

Instagram | Twitter | Espresso Cups Collection 

 

 


» Volgend bericht: FILTERBLOG NOVEMBER
« Vorig bericht: Zwartproef